Skip to content

Sovellettu rentoutus

Sovellettu rentoutus on ruotsalaisen Lars-Göran Östin kehittämä, M.T.Tuomiston suomeen tuoma menetelmä, jonka tarkoitus on lisätä oman kehon tuntemista, ehkäistä ja hoitaa stressiä sekä työuupumusta, parantaa unen laatua ja lievittää väsymystä. Alun perin Öst on kehittänyt menetelmän paniikkihäiriöistä kärsiville. Rentoutuksen on todettu auttavan mm. jännityspäänsäryn, migreenin, niska- ja selkäkipujen sekä kroonisen kivun hoidossa. Nopean rentoutumisen taidon avulla voi jopa estää kipukohtauksen tulon.(Ortonin tutkimus: Gockel ym.)

Ryhmän tavoitteet:

Sovelletussa rentoutuksessa on viisi eri rentoutustekniikkaa. Tavoitteena onkin oppia rentoutumaan nopeasti ja vaivattomasti jopa muutamassa kymmenessä sekunnissa missä tahansa ja milloin tahansa pikarentoutuksen avulla. Rentoutusharjoitteiden kautta opitaan tunnistamaan rentoutunut tila, rentoutuneet työasennot ja rentoutumaan vaikeissakin tilanteissa

Ryhmä kokoontuu 6 kertaa, noin viikon välein, 1½ h kerrallaan. Rentoutustekniikoita harjoitellaan itsenäisesti tapaamisten välillä. Päivittäisiä itsenäisiä harjoituskertoja jatketaan koko intervention ajan ja rentoutusta lyhennetään asteittain siten, että rentoutuminen onnistuu alle minuutissa, jopa 20 sekunnissa.

Kenelle:
Ryhmä soveltuu erityisen hyvin stressistä, ahdistuneisuudesta, jännittämisestä, kivusta, unettomuudesta tai mielialaoireista kärsiville.

Osallistumismaksu: 169e

Seuraava ryhmä kokoontuu: ma 15.2.klo 16-17.30, ma 22.2.klo 16-17.30, ma 1.3. klo 16-17.30, ma 15.3. klo 16-17.30, ma 22.3.klo 16-17.30, ma 12.4. klo 16-17.30

Ilmoittautumiset:

Sovellettu rentoutus on ruotsalaisen Lars-Göran Östin kehittämä, M.T.Tuomiston suomeen tuoma menetelmä, jonka tarkoitus on lisätä oman kehon tuntemista, ehkäistä ja hoitaa stressiä sekä työuupumusta, parantaa unen laatua ja lievittää väsymystä. Alun perin Öst on kehittänyt menetelmän paniikkihäiriöistä kärsiville. Rentoutuksen on todettu auttavan mm. jännityspäänsäryn, migreenin, niska- ja selkäkipujen sekä kroonisen kivun hoidossa. Nopean rentoutumisen taidon avulla voi jopa estää kipukohtauksen tulon.(Ortonin tutkimus: Gockel ym.)

Ryhmän tavoitteet:

Sovelletussa rentoutuksessa on viisi eri rentoutustekniikkaa. Tavoitteena onkin oppia rentoutumaan nopeasti ja vaivattomasti jopa muutamassa kymmenessä sekunnissa missä tahansa ja milloin tahansa pikarentoutuksen avulla. Rentoutusharjoitteiden kautta opitaan tunnistamaan rentoutunut tila, rentoutuneet työasennot ja rentoutumaan vaikeissakin tilanteissa

Ryhmä kokoontuu 6 kertaa, noin viikon välein, 1½ h kerrallaan. Rentoutustekniikoita harjoitellaan itsenäisesti tapaamisten välillä. Päivittäisiä itsenäisiä harjoituskertoja jatketaan koko intervention ajan ja rentoutusta lyhennetään asteittain siten, että rentoutuminen onnistuu alle minuutissa, jopa 20 sekunnissa.

Kenelle:
Ryhmä soveltuu erityisen hyvin stressistä, ahdistuneisuudesta, jännittämisestä, kivusta, unettomuudesta tai mielialaoireista kärsiville.

Osallistumismaksu: 169e

Ilmoittautumiset sekä lisätiedot: kirsi.kaltio@oulunpsykiatriakeskus.fi

Ryhmä voi kokoontua myös etänä, jokainen omalta tietokoneeltaan osallistuen.